Heenreis per Trein - Reisverslag uit Hendaye, Frankrijk van Gerard Tilburg - WaarBenJij.nu Heenreis per Trein - Reisverslag uit Hendaye, Frankrijk van Gerard Tilburg - WaarBenJij.nu

Heenreis per Trein

Blijf op de hoogte en volg Gerard

10 September 2016 | Frankrijk, Hendaye

vrijdag 9 september
Vandaag vroeg opgestaan om de trein in Arnhem van half acht te halen. Nog een paar laatste aanvullingen aan de uitrusting gedaan, die mij snachts te binnen schoten: Handschoenen, koplampje en .... de laptop om dit weblog bij te houden.
Buiten het station afscheid van Karin moeten nemen, omdat je voor toegang tot het perron sinds kort een OV-kaart nodig hebt, die zij niet bij zich had. Emiel was al aanwezig op het perron. In de trein naar Rotterdam gelukkig kunnen zitten. WIj waren als eerste (om 9 uur) aanwezig op het nog vrij frisse perron in Rotterdam. Langzamerhand kwamen ook de anderen erbij: Bart Klaver, Bart Spiljard, Dick Blok, Jan Nuesink, Roger Salden, Arnold van Dijk en Kitty Heur. Om tien uur vertrok de Tallys naar Parijs keurig op tijd. Ik zat apart in een ander rijtuig omdat voor mij de ticket op een laat moment was besteld. Onderweg wat vertraging vanwege extra veiligheidscontroles in Brussel. In Parijs was het prachtig zomerweer. Daar trof ik ook nog Frank Reimert , die op Schiphol was ingestapt en Fons de Rijcke die in Brussel was ingestapt. Met de Metro gingen we vrij soepel van Gare du Nord naar Gare Montparnasse.
Vanaf hier vertrok de TGV naar Hendaye keurig op tijd. Vanaf Bordaux betrekt het weer, maar het blijft droog. Op het station worden we verwelkomd door de passagiers van het busje dat ons de komende weken gaat begeleiden: Jan Crutzen en Jack Dekkers die de lunches en het bagagevervoer deze tocht voor hun rekening zullen nemen en Jorit Bastiaans, Stefan Soudant en Nick Crutzen, die ook zullen gaan fietsen. Om ongeveer kwart voor negen komen we aan in Hotel Santiago, dat volledig nieuw gebouwd is enkele honderden meters van het oude Hotel Santiago.
De luxe van het nieuwe hotel is zodanig dat Dick zegt dat het zelfs in aanmerking zou komen om er met zijn vrouw te verblijven.
We krijgen een overvloedig maal, met vooraf sla met grote gamba's, als hoofdgerecht pasta met een rundvleessaus en een soort appelgebak met aardbeienijs als toetje. Tijdens de maaltijd geeft Emiel een korte uitleg voor de komende dagen: Vooral veilig fietsen. De eerste dag beginnen we al vroeg: Om acht uur in wielertenue aan het ontbijt, zodat we om negen uur kunnen vertrekken.
Om ongeveer half twaalf gaan we naar onze kamers. Aan tafel is met ontzag over de eerste etappe gesproken.....

Verslag uit: Frankrijk, Hendaye

Gerard

Ik ga dit jaar voor de vierde keer de Transpyrinaica doen. In de geest van George Gussenhoven in 14 etappes van Hendaye aan de Atlantische kust door de Pyreneenn naar Hendaye aan de Middelandse Zee. Het gezelschap bevat een groot aantal bekende en een aantal nieuwe gezichten. Het traject is weliswaar grotendeels voor mij bekend, maar weer, gezelschap en mijn minder optimale getraindheid maken het ook deze keer weer een spannend avontuur. Ik zal proberen met enige regelmaat op te hoogte te houden. Dat zal afhangen van beschikbaarheid van internetverbindingen en mijn energie-niveau aan het eind van een vermoeiende dag! Veel leesplezier!

Actief sinds 08 Sept. 2016