Dag 1: Hendaye naar Hountto (st. Jean de Port) - Reisverslag uit Banca, Roemenië van Gerard Tilburg - WaarBenJij.nu Dag 1: Hendaye naar Hountto (st. Jean de Port) - Reisverslag uit Banca, Roemenië van Gerard Tilburg - WaarBenJij.nu

Dag 1: Hendaye naar Hountto (st. Jean de Port)

Blijf op de hoogte en volg Gerard

11 September 2016 | Roemenië, Banca

Vandaag gedaan:
- totale stijging: 2234 meter
- maximale hoogte: 531 meter
- maximum snelheid: 60,5 km/u
- bewogen gemiddelde: 14,5 km/u
- afstand: 92,5 km
Het was me het dagje wel: Mooi weer de hele dag.
We fietsten om 9 uur naar het strand voor de traditionele strandfotos. Vandaar gingen we nog gezamenlijk naar de eerste beklimming, waarna al snel de tocht in groepjes plaatsvond van fietsers, die ongeveer dezelfde snelheid hebben. De tocht ging al snel onverhard en ook langs verrassend steile passages asfalt. Daarna over vrij drukke D-wegen, o.a. langs het grondstation van het La Rhune treintje.
Om ongeveer 12 uur kwamen we bij een extra verzorgingspost door Jack en Jan op de pas Pinodieta. Hierna begon het serieuze werk: Na wat op-en-af kwamen we aan de voet van een kilometers lange asfaltklim met stukken van meer dan 20%! Wij (DIck, Emiel en ik) kozen niet voor de mogelijkheid om via een wat makkelijker route via Pas de Roland naar de lunchplek te gaan. We werden beloond met opnieuw een eindeloos lijkende asfaltklim tot aan de grens met Spanje. Van daar ging het overwegend omlaag, maar ook een paar steile klimmetjes moesten we overwinnen om weer in Frankrijk terug te komen en via een stukje GR10 als laatsten bij de lunchplek aan te komen. JAck en Jan hebben echt moeite gedaan om de hoge standaard van lunches van George te overtreffen en ze slagen daar aardig in door zelf gekookte eieren aan te bieden.
Vanaf de lunchplek gingen wij (Dick, Emiel, Bart S. en Kiki) over het asfalt naar St Jean Pied de Port, een erg pittoresk en redelijk drukke toeristenplaats, die veel aanloop krijgt als knooppunt van de wandeling naar Santiago de Compostella. Na met alle deelnemers veel (vooral Cola) gedronken hebben waren we klaar voor de slotklim naar ons overnachtingsadres. Door het mooie weer en de vele inspanningen van de dag had ik aanvankelijk last van kramp in mijn hamstrings, maar gelukkig ging dat na een paar kilometer weer over. Ik kwam om ongeveer half zeven aan bij Hountto.
Om acht uur een verbazingwekkend diner bestaande uit aardappelsoep, plakjes rundvlees, een schaal met sperziebonen met brood en een soort van appelflap met slagroom als toe. We hadden gehoopt op meer. Voor deze groep is kwantiteit belangrijker dan ....
We werden om tien uur verzocht aan de nachtrust te beginnen. Daar was nauwelijks bezwaar tegen!

• 13 September 2016 - 11:38

Kees En Wilma:

Wat leuk om jouw verslag te lezen Gerard. Heel veel plezier en "zet hem op".
    We zijn trots op jullie!

• 13 September 2016 - 11:38

Kees En Wilma:

Wat leuk om jouw verslag te lezen Gerard. Heel veel plezier en "zet hem op".
    We zijn trots op jullie!

Verslag uit: Roemenië, Banca

Gerard

Ik ga dit jaar voor de vierde keer de Transpyrinaica doen. In de geest van George Gussenhoven in 14 etappes van Hendaye aan de Atlantische kust door de Pyreneenn naar Hendaye aan de Middelandse Zee. Het gezelschap bevat een groot aantal bekende en een aantal nieuwe gezichten. Het traject is weliswaar grotendeels voor mij bekend, maar weer, gezelschap en mijn minder optimale getraindheid maken het ook deze keer weer een spannend avontuur. Ik zal proberen met enige regelmaat op te hoogte te houden. Dat zal afhangen van beschikbaarheid van internetverbindingen en mijn energie-niveau aan het eind van een vermoeiende dag! Veel leesplezier!